Technologieën

Google ARCore

Met Google ARCore kan augmented reality (AR) eenvoudig worden toegevoegd aan Android applicaties. De ARCore maakt gebruik van de camera van een smartphone om een scan te maken van de omgeving. De smartphone herkent op basis van de scan bijvoorbeeld muren en vloeren. ARCore geeft de gebruiker daarmee de gelegenheid om 3D-content te visualiseren in de fysieke wereld. Naast de visualisatie van 3D-content, kan een gebruiker er ook mee interacteren en omheen lopen. De ARCore is nuttig voor toepassingen in veel verschillende branches, zoals interieur, (luxe) consumentengoederen en automotive.

Apple ARKit

Dankzij de ARKit kan augmented reality (AR) eenvoudig worden toegevoegd aan iOS-applicaties. De ARKit maakt gebruik van de camera van een smartphone om een scan te maken van de omgeving. De smartphone herkent op basis van de scan bijvoorbeeld muren en vloeren en geeft de gebruiker daarmee de gelegenheid om 3D-content te visualiseren in de fysieke wereld. Naast de visualisatie van 3D-producten, kan een gebruiker er ook mee interacteren en eromheen lopen. De ARKit is nuttig voor toepassingen in veel verschillende branches, zoals home improvement, (luxe) consumentengoederen en automotive.

Computer Graphics (CG)

Computer Graphics is stilstaande of geanimeerde 3D-content. Computer Graphics worden tegenwoordig bijna voor alles gebruikt, bijvoorbeeld in advertenties, architectuur, video’s, televisieshows en ook in augmented reality en virtual reality.

Augmented Reality (AR)

Augmented reality is een technologie waarbij 3D-content wordt toegevoegd aan de fysieke wereld. De toegevoegde 3D-content kan bijvoorbeeld informatie tonen, gebieden markeren of zelfs een compleet nieuwe of andere omgeving tonen. Met behulp van een smartphone, tablet of HoloLens worden unieke ervaringen gecreëerd die de beleving en ervaring van informatie en communicatie sterk verbeterd.

Er zijn veel toepassingen waarbij AR toegevoegde waarde biedt, vooral als u de consument thuis wilt bereiken. Bovendien zijn er naast een smartphone geen andere apparaten nodig, waardoor het potentiële bereik groot is. Een toepassing waarvoor augmented reality bijvoorbeeld toegevoegde waarde biedt, is bijvoorbeeld de herinrichting van een badkamer. Het is eenvoudiger en goedkoper om uit te gaan van de bestaande ruimte en daarin bijvoorbeeld de gewenste tegels en badkuip in weer te geven. Op deze manier zijn er makkelijk veel zinvolle combinaties te realiseren met augmented reality.

Microsoft HoloLens

De Microsoft HoloLens is een augmented reality headset. De headset heeft twee transparante lenzen waarop virtuele 3D-beelden worden geprojecteerd. De gebruiker kan de 3D-beelden daardoor van alle hoeken bekijken en kan er ook mee interacteren met behulp van ‘hand’ en ‘gaze’ gestures.

De HoloLens kan nuttig worden ingezet voor veel verschillende doeleinden. Omdat de HoloLens in staat is om de omgeving te scannen, is het mogelijk om 3D-objecten te tonen in de fysieke wereld. De HoloLens is daardoor uitermate geschikt voor remote assistence, trainingen en hulp op afstand.

Spatial Audio

Om het indrukwekkende gevoel van de virtual reality-, augmented reality-beleving of 360⁰-video is geluid een essentieel onderdeel. Met behulp van spatial audio is het mogelijk om gelaagdheid aan de ervaring toe te voegen en het immersieve effect te versterken. Spatial audio zorgt er ook voor dat audio, met behulp van een koptelefoon, rondom de gebruiker kan worden afgespeeld. Daardoor kan aan gebruikers bijvoorbeeld duidelijk worden gemaakt dat er iets links, rechts of zelfs recht achter hun iets gebeurt.

Room Scale VR

Room Scale VR staat voor de vrije ruimte die een gebruiker heeft om in een virtual reality omgeving fysiek te kunnen bewegen, rondlopen bijvoorbeeld. Door middel van Room Scale VR kan een optimaal immersieve ervaring worden gecreëerd. De gebruiker beweegt zich immers door een ruimte, zoals hij dat ook zou doen in de fysieke wereld. Daardoor ervaart hij diepte en ruimtelijkheid.

Room Scale VR wordt toegepast in combinatie met een Oculus Rift of HTC Vice. Deze devices maken gebruik van base stations die bewegingen en de positie van gebruikers kunnen registreren. 

HTC Vive

De HTC Vive is een virtual reality (VR) bril die in contact staat met twee controllers. De device maakt gebruik van ‘room scale’ tracking technologie. Dat betekent dat twee base stations de positie en bewegingen van de gebruiker bijhouden, waardoor met de HTC Vive een unieke, zeer immersieve ervaring wordt geboden.

Virtual Reality (VR)

Met virtual reality wordt een virtuele wereld gesimuleerd waarin een gebruiker volledig wordt ondergedompeld. De Computer Generated (CG)-omgevingen of 360⁰-videocontent zijn visueel en auditief en soms ook interactief. Met behulp van een Oculus Rift, HTC Vive of met een smartphone worden unieke, volledig immersieve ervaringen gecreëerd die de merk- of productbeleving sterk verbetert.

Er zijn veel toepassingen waarbij VR toegevoegde waarde biedt. Hoewel applicaties met een spelkarakter de meest voor de hand liggende toepassingen zijn, is er toch veel meer mogelijk. Bijvoorbeeld een bedrijfspresentatie, beleving van vastgoed, productconfiguratie of productpresentaties. Omdat beelden stereoscopisch worden weergegeven en er veel mogelijkheden zijn met spatial audio, wordt er een unieke beleving gecreëerd waardoor meer binding met producten en diensten ontstaat en de aankoopintentie van consumenten wordt gestimuleerd.

Google Cardboard

De Google Cardboard is een eenvoudige, goedkope en effectieve manier om met een smartphone virtual reality (VR) te beleven. Via de Cardboard kunnen gebruikers virtual reality video’s en panarama’s bekijken of applicaties met een spelkarakter gebruiken. De gebruiker interacteert met de app met behulp van ‘gaze’ gestures.

Omdat de Cardboard gebruikmaakt van de smartphone als virtual reality-apparaat, is de content voor een breed publiek beschikbaar. Bovendien kan een Google Cardboard makkelijk worden gebrand of gepersonaliseerd door middel van unieke prints. Ideaal voor bedrijven die de virtual reality content willen inzetten voor campagnes en willen presenteren via de Cardboard.

Kan ik u helpen?

Wilt u meer weten over de potentie van augemtend reality of virtual reality? Dat kan. Laat uw gegevens achter. Dan bellen wij u terug voor een vrijblijvende kennismaking.

Laat u terugbellen

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Zie onze privacy policy.